V prognózách mezinárodních leteckých organizací a významných výrobců letecké techniky se předpokládá růst objemu letecké dopravy až kolem 5 % ročně. Řada současných technických prostředků letových provozních služeb, palubních systémů letadel, komunikačních prostředků nebo zařízení meteorologické služby, ale i platných organizačních a provozních opatření v obchodní letecké dopravě se s rostoucím objemem letecké dopravy postupně dostává na hranici svých možností. Aby nedošlo ke zhoršení podmínek v oblasti letecké dopravy, ale naopak aby i při jejím předpokládaném růstu byly vytvořeny podmínky pro zvyšování provozní bezpečnosti (Safety), je třeba co nejrychleji přijímat a aplikovat ve všech zmíněných oblastech náročná opatření. Jaká opatření však mohou pomoci splnit definované náročné požadavky? Předkládaná publikace se na takto položenou otázku pokouší alespoň rámcově odpovědět. Na základě historického exkursu charakterizuje přístupy, které vedly k vytvoření organizační struktury ovlivňující bezpečnostní požadavky a potřeby světové letecké dopravy. Dále analyzuje některé jevy, které vedly mezinárodní orgány civilního letectví k formulaci nových bezpečnostních požadavků a konečně uvádí přehled aplikovaných praktických a teoretických postupů, které pomáhají při formulaci požadavků pro realizaci stanovených cílů v oblasti bezpečnosti letecké dopravy. Výstupem je pak představení reálné úlohy jednotlivých mezinárodních a národních orgánů, fungujících jako regulátor v oblasti letecké dopravy, při zajišťování a realizaci požadované úrovně bezpečnosti (Safety) a ochrany civilního letectví před protiprávními činy (Security). Hlavním obsahem publikace jsou popisy možných, očekávaných, ale především popsatelných a reálných přístupů, opatření a konkrétních řešení, aplikovaných v oblasti organizační, provozní a technické pro zajištění potřeb obou složek, charakterizující problematiku bezpečnosti letecké dopravy, tj. jak Safety, tak i Security.