Thilo Bode, který patří k nejcitovanějším a zároveň nejobávanějším kritikům kvality potravin a potravinářského průmyslu, ve své knize, které se v Německu prodalo přes 150 000 výtisků a která měla mimořádný ohlas například i na Slovensku, nemilosrdně odhaluje skandální záludné strategie a nekalé praktiky potravinářských koncernů, postrádajících jakékoli zábrany. Od zavádějících a klamavých etiket na potravinách, jež spotřebitele vědomě uvádějí v omyl nebo mu poskytují záměrně matoucí informace, po pochybnou kvalitu, či spíše nekvalitu samotných potravinářských „produktů“ uváděných na trh za podpory bombastických lživých reklamních kampaní – to vše je součástí důmyslné strategie, proti níž je spotřebitel bezmocný a kterou přímo či nepřímo posvěcují naši političtí zástupci.
Odhalení a závěry, které kniha Podvody na talíři předkládá, jsou v dnešním globalizovaném světě který se vymkl z kloubů, platné nejen pro Německo, ale pro celou Evropu. České vydání bylo navíc doplněno a rozšířeno tak, aby zohledňovalo situaci v České republice.
Kupujete si produkty označené „fitness“? Fit po nich nebudete, zato přiberete.
Vyhledáváte tradiční regionální produkty připravené podle původních receptů? Třeba taková schwarzwaldská šunka: ze všech 750 000 prasat, která se každý rok na takzvanou schwarzwaldskou šunku zpracují, nepochází ze Schwarzwaldu ani jedno – všechna totiž pochází z velkochovů z celé Evropy. Anebo „tradiční česká“ majonéza Poličanka: oproti tradiční receptuře obsahuje osmkrát méně žloutků, v nezávislých testech kvality propadla, a přesto se chlubí prestižní národní značkou Klasa udělovanou ministrem zemědělství!
Vybíráte si „zdravé“ výrobky pro děti? To jsou nejčastěji jen skryté kalorické bomby plné cukru. Nápoje z jablek s pečetí bio? Ty mnohdy žádné jablko ani neviděly…
Tyto neuvěřitelné podvody a triky mají svůj systém. Potravinářské koncerny totiž dosáhly mezí možného růstu. A tak nám s pomocí reklamy, která stojí miliardy, vnucují „inovované“ výrobky, jež jsou nové a lepší pouze podle jejich tvrzení. Tyto produkty kvalitu jen předstírají a často navíc přímo ohrožují naše zdraví.
Že v celém systému je cosi shnilého, to dnes ví každý. Thilo Bode se nebojí nazývat věci pravým jménem. Jeho kniha je zároveň návodem, jak nekalé praktiky potravinářských koncernů bojkotovat, ale také výzvou, aby si lidé začali za své zástupce volit politky, kteří skutečně hájí jejich zájmy. To je v České republice, kde občané nedávno katapultovali do evropského parlamentu „profesionála“ Pavla Teličku, který v otázce ochrany spotřebitele prosazuje ideu „samoregulace“, obzvlášť aktuální problém.
České vydání bylo doplněno, aktualizováno a obohaceno o informace, jež se vztahují k českému prostředí, a zohledňuje situaci v České republice. V příloze kniha přináší rozhovor s Miroslavem Spišiakem, který osobně poznal praktiky používané při výrobě potravinových surovin určených pro střední a východní Evropu a rozhodl se o nich otevřeně promluvit.
Thilo Bode (1947) vystudoval sociologii a národohospodářství. V roce 1989 se stal jednatelem Greenpeace v Německu, roku 1995 Greenpeace International. Roku 2002 založil v Berlíně organizaci spotřebitelů Foodwatch, kterou vede dodnes.
- Rok vydání 2014
- Jazyk česky
- Vazba Vázaný
- Počet stran 204